Matematyczne i plastyczne podstawy kompozycji
Geometria od wieków stanowi język porządku, proporcji i rytmu w sztuce i projektowaniu. Linie, kwadraty, koła i trójkąty – podstawowe figury – stają się narzędziem wyobraźni przestrzennej, rozwijając umiejętność tworzenia spójnych i wyrazistych układów wizualnych.
W roku akademickim 2021/22, w ramach mojego autorskiego kursu dydaktycznego dla studentów kierunku Tkanina i Stylizacja Wnętrz, zrealizowane zostało ćwiczenie warsztatowe „Figury”. Jego celem było stworzenie autorskiej kompozycji opartej na elementarnych kształtach geometrycznych i poszukiwaniu relacji między nimi. Zadanie miało charakter analityczno-projektowy, a realizacje wykonane zostały zarówno w technikach analogowych, jak i cyfrowych.
#geometry #designeducation #visualthinking #asplodz #mimtwardowscy #projektowaniegraficzne #architekturawnetrz
Mathematical and Artistic Foundations of Composition
Geometry has long served as the language of order, proportion, and rhythm in art and design. Lines, squares, circles, and triangles – the most fundamental shapes – become tools of spatial imagination, fostering the ability to create coherent and expressive visual arrangements.
In the academic year 2021/22, as part of my original course for students of Textiles and Interior Styling at the Strzemiński Academy of Art in Łódź, the workshop “Figures” was carried out. The aim was to design an original composition based on elementary geometric shapes and the relationships between them. The task had both an analytical and a creative dimension, and the works were executed using both analog and digital techniques.
#geometry #designeducation #visualthinking #asplodz #mimtwardowscy #graphicdesign #interiordesign
Mathematische und künstlerische Grundlagen der Komposition
Geometrie ist seit Jahrhunderten die Sprache von Ordnung, Proportion und Rhythmus in Kunst und Design. Linie, Quadrat, Kreis und Dreieck – die elementarsten Figuren – werden zu Werkzeugen der räumlichen Vorstellungskraft und fördern die Fähigkeit, kohärente und ausdrucksstarke visuelle Strukturen zu schaffen.
Im Studienjahr 2021/22 wurde im Rahmen meines eigenen Kurses für Studierende des Studiengangs Textil und Interior Styling an der Strzemiński Akademie der Künste in Łódź die Übung „Figuren“ durchgeführt. Ziel war es, eine eigenständige Komposition auf der Grundlage elementarer geometrischer Formen und ihrer Beziehungen zu entwickeln. Die Aufgabenstellung hatte sowohl einen analytischen als auch einen gestalterischen Charakter, die Arbeiten entstanden in analogen und digitalen Techniken.
#geometrie #designausbildung #visuellesdenken #asplodz #mimtwardowscy #grafikdesign #innenarchitektur



Założenia i cele dydaktyczne
Studenci zostali wprowadzeni w zagadnienia geometrii w projektowaniu, w tym:
- analizę relacji przestrzennych między figurami: linią, kwadratem, kołem i trójkątem,
- poszukiwanie rytmu, kontrastu i równowagi w układach kompozycyjnych,
- zastosowanie figur geometrycznych jako narzędzia kreowania przestrzeni,
- łączenie rozwiązań plastycznych z wyobraźnią przestrzenną, niezbędną w procesie projektowania wnętrz.
Celem ćwiczenia było:
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- wzmacnianie umiejętności tworzenia narracji wizualnej,
- kształtowanie wrażliwości na kompozycję, rytm i proporcje,
- integracja technik tradycyjnych i cyfrowych w pracy projektowej.
#projektowaniewzorow #kompozycja #geometrywnetrz #grafikawarsztatowa #mimtwardowscy
Objectives and Learning Outcomes
The students were introduced to the role of geometry in design, including:
- analyzing spatial relationships between figures: line, square, circle, and triangle,
- exploring rhythm, contrast, and balance in compositions,
- using geometric shapes as a tool for shaping space,
- integrating artistic approaches with spatial imagination required in design practice.
The exercise focused on:
- developing spatial imagination,
- strengthening the ability to build visual narratives,
- shaping sensitivity to composition, rhythm, and proportions,
- combining traditional and digital techniques in project work.
#patternmaking #composition #geometryindesign #graphicarts #mimtwardowscy
Lernziele und Ergebnisse
Die Studierenden beschäftigten sich mit der Rolle der Geometrie im Entwurf, insbesondere mit:
- Analyse räumlicher Beziehungen zwischen Linie, Quadrat, Kreis und Dreieck,
- Erforschung von Rhythmus, Kontrast und Balance in Kompositionen,
- Einsatz geometrischer Figuren als Werkzeuge zur Raumgestaltung,
- Verbindung künstlerischer Ausdrucksformen mit der für den Entwurfsprozess notwendigen Raumvorstellung.
Die Übung förderte:
- Entwicklung der räumlichen Vorstellungskraft,
- Stärkung der Fähigkeit, visuelle Narrative zu gestalten,
- Sensibilisierung für Komposition, Rhythmus und Proportionen,
- Integration analoger und digitaler Techniken im Projektprozess.
#musterdesign #komposition #geometrieimdesign #grafikkunst #mimtwardowscy



Wnioski dydaktyczne
Ćwiczenie pokazało studentom, że prostota form geometrycznych może stać się punktem wyjścia dla twórczej interpretacji. Powstałe projekty unaoczniły, jak relacje między figurami budują napięcie wizualne i strukturę przestrzenną, które mogą być przenoszone na projektowanie wnętrz, tkanin czy obiektów dekoracyjnych.
Takie podejście rozwija nie tylko warsztat plastyczny, lecz także umiejętność analizy i syntezy form, co stanowi fundament pracy projektanta.
#edukacjaprojektowa #interdyscyplinarnosc #geometrywdesignie #pedagogikadesignu #mimtwardowscy #architekturawnetrz
Educational Insights
The workshop demonstrated that the simplicity of geometric forms can become a powerful source of creative interpretation. The resulting projects showed how relationships between shapes build visual tension and spatial structure – applicable to interior design, textiles, or decorative objects.
This approach enhances not only artistic skills but also the ability to analyze and synthesize forms – a fundamental competence for every designer.
#designeducation #interdisciplinarity #geometryindesign #pedagogyofdesign #mimtwardowscy #interiordesign
Didaktische Erkenntnisse
Die Übung zeigte, dass die Einfachheit geometrischer Formen ein Ausgangspunkt für kreative Interpretation sein kann. Die entstandenen Arbeiten verdeutlichten, wie Beziehungen zwischen Figuren visuelle Spannung und räumliche Strukturen erzeugen – übertragbar auf Innenarchitektur, Textildesign oder dekorative Objekte.
Dieser Ansatz stärkt nicht nur die künstlerischen Fähigkeiten, sondern auch die Kompetenz zur Analyse und Synthese von Formen – ein zentrales Fundament für die Arbeit jeder Designerin und jedes Designers.
#designpädagogik #interdisziplinarität #geometrieimdesign #mimtwardowscy #innenarchitektur



Koncepcja i prowadzenie
dr inż. arch. Magdalena Twardowska
Rok akademicki: 2021/22
Zakres: ćwiczenie graficzne inspirowane geometrią figur
Technika: analogowa i cyfrowa
Dokumentacja obejmuje: wybrane prace studentów
Czy geometria może być inspirująca?
Zdecydowanie tak – czego dowodem są te projekty.
Concept & teaching
PhD Arch. Magdalena Twardowska
Academic year: 2021/22
Scope: graphic exercise inspired by geometry
Techniques: analog & digital
Documentation: selected students’ works
Can geometry inspire?
Absolutely – these projects are the proof.
Konzept & Leitung
Dr.-Ing. Arch. Magdalena Twardowska
Studienjahr: 2021/22
Umfang: grafische Übung inspiriert von Geometrie
Techniken: analog & digital
Dokumentation: ausgewählte Studierendenarbeiten
Kann Geometrie inspirieren?
Ja – und diese Arbeiten liefern den Beweis.