Ćwiczenie „Linie 3D” stanowiło integralny element wprowadzenia studentów kierunków projektowych w zagadnienia transformacji formy dwuwymiarowej w trójwymiarową. Projekt miał charakter analityczny i był realizowany w technice rysunku linearnego.
Celem było stworzenie przestrzennej kompozycji przy użyciu wyłącznie linii – bez cieniowania, koloru czy plamy. Uczestnicy operowali rytmem, perspektywą, powtórzeniem i skalą, by za pomocą rysunku budować złudzenie głębi oraz napięcia strukturalnego.
The „3D Lines” exercise was an integral part of introducing design students to the transformation of two-dimensional forms into spatial structures. The project had an analytical character and was executed through linear drawing techniques.
The aim was to create a visual illusion of depth using only lines – without shading, color or surface. Participants worked with rhythm, perspective, repetition, and scale to build tension and structure in a purely linear composition.
Die Übung „3D-Linien“ war ein wesentlicher Bestandteil der Einführung von Designstudierenden in die Transformation zweidimensionaler Formen in räumliche Strukturen. Das Projekt hatte einen analytischen Charakter und wurde ausschließlich durch lineares Zeichnen umgesetzt.
Ziel war es, allein durch Linien – ohne Schattierung, Farbe oder Fläche – eine Tiefenillusion zu erzeugen. Die Teilnehmer arbeiteten mit Rhythmus, Perspektive, Wiederholung und Maßstab, um visuelle Spannung und Struktur aufzubauen.



Założenia i cele dydaktyczne
Studenci zostali wprowadzeni w:
– podstawy perspektywy linearnej i konstrukcji przestrzeni,
– zasady budowania napięcia rytmicznego w kompozycji,
– analizę form architektonicznych i organicznych w ujęciu linearnym,
– zagadnienia skali, osi i przejść planów.
Ćwiczenie miało na celu:
– rozwijanie umiejętności obserwacji i interpretacji form przestrzennych,
– kształtowanie precyzji rysunku i kompozycji,
– rozwój intuicji projektowej i wyobraźni przestrzennej,
– przygotowanie do dalszych działań projektowych w zakresie wnętrz i struktur przestrzennych.
Teaching Objectives and Methodology
Students were introduced to:
– the basics of linear perspective and spatial construction,
– principles of rhythmic tension in visual composition,
– architectural and organic form analysis through line,
– scale, axis, and the relationship between spatial planes.
The exercise aimed to:
– develop skills in spatial observation and abstraction,
– improve precision in drawing and structural composition,
– stimulate project-based thinking and spatial imagination,
– serve as a foundation for further design activities in interiors and spatial form.
Didaktische Ziele und methodische Ansätze
Die Studierenden wurden eingeführt in:
– Grundlagen der linearen Perspektive und räumlichen Konstruktion,
– Prinzipien des rhythmischen Aufbaus in der Komposition,
– Analyse architektonischer und organischer Formen durch Linien,
– Maßstab, Achsen und Beziehung zwischen Raumebenen.
Die Übung zielte darauf ab:
– Fähigkeiten zur räumlichen Beobachtung und Abstraktion zu entwickeln,
– Präzision im Zeichnen und strukturellen Aufbau zu fördern,
– projektorientiertes Denken und räumliche Vorstellungskraft zu stärken,
– eine Grundlage für weitere Entwurfsprozesse in Raum und Struktur zu schaffen.



Wnioski dydaktyczne
Ćwiczenie „Linie 3D” pozwala studentom zrozumieć, że linia – jako element pozornie abstrakcyjny – może być potężnym narzędziem w budowaniu przestrzeni. Uczy precyzji, redukcji formy oraz świadomego operowania napięciem wizualnym.
W kontekście dalszego kształcenia projektowego, zadanie to rozwija zdolność myślenia konstrukcyjnego i staje się punktem wyjścia do pracy z materią, strukturą i formą wnętrza.
Prowadzenie i koncepcja dydaktyczna:
dr inż. arch. Magdalena Twardowska
Rok akademicki: 2022/23
Zakres: rysunek konstrukcyjny – transformacja płaszczyzny w przestrzeń
Technika: rysunek linearny, analogowy
Wpis uzupełniony dokumentacją graficzną – 8 wybranych prac studentów.
Didactic Reflection
“3D Lines” helps students understand that the line—seemingly abstract—can be a powerful tool in constructing space. It teaches precision, formal reduction, and control of visual dynamics.
In the context of design education, this task supports the development of constructive thinking and introduces students to the spatial logic underlying interior and object design.
Concept and supervision:
Dr Magdalena Twardowska, architect
Academic year: 2022/23
Format: constructive drawing – transformation of plane into spatial structure
Medium: analog linear drawing
📸 The post is supplemented with visual documentation of 8 selected student works.
Didaktische Reflexion
„3D-Linien“ vermittelt das Verständnis, dass die Linie – scheinbar abstrakt – ein kraftvolles Werkzeug zum Aufbau von Raum ist. Die Übung lehrt Präzision, formale Reduktion und die bewusste Steuerung visueller Spannung.
Im Kontext der Designausbildung fördert diese Aufgabe konstruktives Denken und bereitet auf die gestalterische Arbeit mit Raum und Struktur vor.
Konzeption und Betreuung:
Akademisches Jahr: 2022/23
Format: konstruktives Zeichnen – Transformation der Fläche in räumliche Struktur
Technik: analoges lineares Zeichnen
Die Dokumentation umfasst 10 ausgewählte studentische Arbeiten.



#linie3D #rysunekkonstrukcyjny #grafikaprojektowa #edukacjaprojektowa #kompozycja #architekturawnetrz #narracjaprzestrzenna #mimtwardowscy #visualthinking #rysunekarchitektoniczny #3Dlines #constructivedrawing #spatialcomposition #designeducation #interiordesign #architecturaldrawing #mimtwardowscy #visualthinking #lineandspace #3DLinien #konstruktivesZeichnen #raumkomposition #designpädagogik #architekturzeichnung #mimtwardowscy #visuellesDenken #LinieundRaum