Matematyczne piękno jako źródło wzoru – fraktale w edukacji projektowej / Mathematical beauty as a design method – fractals in educational practice
Fraktale, jako samopodobne struktury geometryczne, od dawna fascynują zarówno matematyków, jak i artystów wizualnych. Ich nieskończone powtórzenia, rytmy i skale stają się doskonałym materiałem dydaktycznym w procesie nauczania projektowania wnętrz oraz wzornictwa graficznego.
W roku akademickim 2022/23, w ramach zajęć warsztatowych na kierunku Tkanina i Stylizacja Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, zrealizowaliśmy ćwiczenie projektowe, którego celem było stworzenie autorskiej kompozycji graficznej opartej na strukturze fraktalnej.
Fractals, as self-replicating geometric forms, have long fascinated both scientists and visual artists. Their intricate patterns and infinite logic provide a rich source of inspiration for developing visual rhythm and harmony in interior and textile design.
During the 2022/23 academic year, we conducted a workshop at the Textile and Interior Styling department of the Strzemiński Academy of Fine Arts in Łódź. The task was to create an original graphic composition based on a fractal structure.



Metody i cele dydaktyczne
Studenci zostali wprowadzeni w podstawy geometrii fraktalnej, w tym: siatek modularnych, podziałów iteracyjnych i złotej spirali. Projektowanie odbywało się analogowo i cyfrowo, przy wykorzystaniu reguł matematycznych jako inspiracji kompozycyjnej. Celem ćwiczenia było:
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- świadome budowanie rytmu wizualnego,
- zrozumienie zależności pomiędzy nauką a estetyką.
Educational approach and objectives
Students were introduced to the basics of fractal geometry, modular grids, recursive rules, and the golden spiral. They worked both analogically and digitally, applying mathematical logic as a visual and compositional tool. The aims were to:
- develop spatial imagination,
- consciously build visual rhythm,
- explore the link between science and aesthetics.



Refleksja dydaktyczna
To zadanie nie tylko rozwinęło umiejętności graficzne studentów, ale także uświadomiło im, jak istotna w projektowaniu jest interdyscyplinarność – łączenie matematyki z estetyką i funkcją. Takie podejście wzmacnia krytyczne myślenie i pozwala poszerzyć repertuar środków wizualnych w projektowaniu wnętrz.
📷 Wpis uzupełniony zdjęciami 8 wybranych prac studentów
👩🎓 Kierunek: Tkanina i Stylizacja Wnętrz | ASP Łódź
👩🏫 Prowadzenie: dr inż. arch. Magdalena Twardowska
Pedagogical reflection
This assignment deepened the students’ understanding of interdisciplinary thinking – integrating mathematics with aesthetics and design functionality. Such exercises enhance critical awareness and broaden the visual language used in contemporary interiors.
📷 Post illustrated with 8 selected student projects
👩🎓 Programme: Textile and Interior Styling | Academy of Fine Arts in Łódź
👩🏫 Tutor: Dr Magdalena Twardowska


